BasvdLinde

BAS VAN DER LINDE

Locatie: TETEM kunstruimte

“2014; vanaf nu staat het zwart op wit dat ik een kunstenaar ben. Het is binnen de ArtEZ AKI waar mijn grootste stappen hebben plaats gevonden. Mijn interesse heeft haar tanden in de manieren van het “hoe” gezet. Er zijn zoveel verschillende manieren van schilderen en aanpak binnen de schilderkunst; zodra men de ene manier vindt zal het andere verschijnen. Ik had nooit gedacht dat het zo breed zou zijn. Dit is het avontuur, het onderzoek en mijn plezier. Thematisch gewijs neem ik verschillende “negatieve” punten onder de loep. Op dit moment is dat Ed Gein (1906-1984) een moordenaar uit Amerika die naar mijn mening te interessant is om te laten liggen. Hij is de inspiratiebron geweest voor zoveel schrijvers, dichters, kunstenaars en filmmakers. Het zwart romantische geladen leven dat zijn realiteit was trekt ons aan als haaien op bloed en ik draag daar beeld aan toe.”

Ed Gein

Bij het eerste schilderij dat Ed Gein als hoofdthematiek heeft ondervonden, ben ik gewapend met een boek van Lucian Freud aan het werk gegaan. Ik heb in dit beeld de einzelgänger tegenover de mens gezet. Verwondering, maar tegelijkertijd angst in de ogen vermengt, en rijk zilver dat uit de mond valt staan centraal. De regel die ik mijzelf begon te stellen was dat alles een tegendrager nodig heeft. In dit geval is dat het verstopte vrolijke olifantje tussen de twee figuren in.

Kamer

In het werk “Kamer” mag het spelen komen, het plezier binnen schilderen neemt plaats. Onderzoeken en onderhouden van een werkproces is een van de mooiste bezigheden om tijd te gebruiken. In dit werk gebruik ik de ruimte als thematiek. Verhalend blijft het vaag en spreken de lijnen, kleuren en het spel met vlakken meer. Dit werk is simpelweg voor het visuele aspect ontstaan. Ik blijf figuratie nodig hebben om een houvast te bouwen en laat het verhalende ook toe indien dat zelf zou willen ontstaan.

Hoofdzaak

“Ik mag dan wel afgestuurd zijn binnen de afdeling schilderen, maar blijf een groot hart behouden voor sculpturen. Werken met de handen is fijn en wat is nou een betere manier dan constant in contact te staan met de materialen? Dit project heeft naast mijn schilderen plaats gevonden binnen de academie jaren. Door lichamelijke beperkingen neemt het maken van een sculptuur minder vaak plaats dan dat ik zou willen, maar ik ben er gelukkig onder dat het gemaakt kan worden. Dit werk is een portret, fictief met de titel: Hoofdzaak.”